PolskiAngielski
Schowek 0
Twój schowek jest pusty
Koszyk 0
Twój koszyk jest pusty ...
Strona główna » Pomoce w praktyce » Pomoce wspomagające terapię logopedyczną

Pomoce wspomagające terapię logopedyczną

Data dodania: 31-08-2022
alt
W terapii logopedycznej potrzebna jest systematyczność i konsekwencja w wykonywaniu ćwiczeń.


       W terapii logopedycznej potrzebna jest systematyczność i konsekwencja w wykonywaniu ćwiczeń.
W gabinecie logopedy często oprócz pomocy typowo logopedycznych jest dużo zabawek czy przedmiotów, nie koniecznie logopedycznych.
W naszych gabinetach nie jest inaczej, często wykorzystujemy daną pomoc na kilka sposobów, i to nie zawsze zgodnie z opisem czy przeznaczeniem. Cel to efektywne zajęcia i ćwiczenia, które nie nudzą.

Poniżej przedstawiamy propozycje zabaw do ćwiczenia i utrwalania poprawnych wzorców - czyli tego, czego dziecko się uczy, już się nauczyło i/lub utrwala poprawne wzorce, bo dobrze już mu wychodzi. Utrwalamy prawidłowe wzorce w mowie kontrolowanej i spontanicznej.


Zapraszamy po coś lekkiego, kolorowego i przyjemnego.


altalt
   

 Samogłoskowe auta to  osiem podpisanych samochodów, które przemieszczając się, wydają samogłoskowe odgłosy. Bawimy się, jeżdżąc, tankując, parkując, trąbiąc - utrwalamy samogłoski, na różne sposoby. Wykorzystujemy różne rekwizyty wzbogacające i wydłużające czas pracy, u nas jest to m.in cymbałkowy parking. 

     Guziczek za literkę to rozpoznawanie i nazywanie liter. Za każdą poprawną literę lepimy guziczek i tworzymy drogę. Zaliczamy wszystkie guziczki, stając na nich, przeskakując, łącząc itp.



altalt

 

Literkowe Memo, zabawa polega na odwracaniu i zbieraniu takich samych obrazków. U nas są to litery, więc nazywamy obrazek, szukamy kolejnych wyrazów na daną literę. Mogą to być zwierzęta, pojazdy - nazywamy, naśladujemy wydawane dźwięki.

Koło fortuny, pozwala na umieszczenie na obwodzie koła materiału, który chcemy przećwiczyć, utrwalić. Dla najmłodszych mogą to być zwierzęta: nazywamy, naśladujemy, opisujemy wygląd, określamy pożywienie,  nazywamy członków całej rodziny. Dla starszaków naklejamy litery i bawimy się w: "Jest to na literę ... ."​



altaltalt


Pionki w zabawie, jak je wykorzystać? Pionki są wspaniałą nagrodą za poprawnie wykonaną pracę, spełniają funkcję naklejek, pieczątek, oceny, a przy tym tworzą ciekawego, kolorowego "węża." Zakrywamy, to co zostało poprawnie wykonane, bądź zbieramy pionki z zakrytych zadań. 

Wypełnienie przerwy, czyli chwila oddechu na pacynki, puzzle, szablony, domina itd. Dziecku może wydawać się, że te czynności, to tylko zabawa. Czasami warto utrzymać to w takim przeświadczeniu. My jednak wiemy, że właśnie ta przerwa i zmiana aktywności, to solidna praca nad koncentracją, skupieniem, dokładnością, cierpliwością, szeregowaniem itd.

Ćwiczenia za element - uczciwa wymiana. W pracy utrwalającej przydadzą się nam gadżety, które tworzą pewną całość. Zebranie ich pozwoli przepracować dany materiał. Do tego rodzaju pracy przydadzą nam się pomoce z dużą ilością elementów. Proponujemy: sortowniki, klocki, patyczki i zabawki z mniejszymi elementami.

altaltalt

Sylabowa łąka to propozycja zabaw do ćwiczenia i utrwalania sylab. Wypisujemy sylaby do utrwalania, nakładamy na nie kwiaty bądź inne elementy do nawlekania. Zbieramy wszystkie, powtarzając/odczytując x3 - tworzymy korale.

Pionki można wykorzystać na wiele różnych sposobów, rozpoczynając od gier planszowych z ich wykorzystaniem, po zaznaczanie, skakanie, ściąganie, łączenie sylab z ich udziałem i melodyjne czytanie. Polecamy pionki starszym dzieciom ze względu na małe wymiary. Pionki w czytaniu sylabami: ustawiamy dwa pionki tam, gdzie chcemy połączyć sylaby w wyraz i/lub ustawiamy pionki pod przeczytaną sylabą i/lub pierwsza sylaba, wskakuje na drugą tworząc mini wieżę, a przy okazji tworzymy wyraz przeciągając pierwszą sylabę śpiewająco i jadąc pionkiem do drugiej. 

Logopedyczne motywatory - układanka guziczkowa. Jeden guziczek za jedno zadanie. Wybieramy kartę i każde zadanie nagradzamy guziczkiem, na koniec wykorzystujemy prace do np. ćwiczeń oddechowych.


altalt

Jedziemy autostopem, ulice, samochody, parkingi, sklepy to się sprawdza znakomicie. Nazywamy auta, przewozimy towary, tworzymy dialogi. Poruszanie się po drogach, to wyśmienita zabawa zarówno dla chłopców, jaki i dziewczynek.

Jedzie pociąg z daleka, były auta, to czas na pociąg. Każdy kawałek naszej drogi to ciężko przepracowany materiał. Koniec budowy oznaczy czas na transport. Przewozimy z jednej pętli do drugiej zwierzęta i towary.


altalt

Pracujemy wszędzie. Miejsce pracy nie ma tak dużego znaczenia, jak nasz cel. To gdzie pracujemy, często jest zależne od wieku pacjenta, celu i potrzeb, zaś metody i formy od możliwości. Tak przygotowani, możemy pracować wszędzie.

Tworzymy wyrazy - tworzymy obrazy.  Zabawa z Geoplanem wg szablonów. Odwzorowujemy układy gumek, tworząc kolorowe obrazki. Praca i nauka w formie zabawy.

altalt

Tor kulkowy - strona przerobiona - kuleczka puszczona.  Rewelacyjna atrakcja każdej terapii. Najpierw pracujemy, potem puszczamy i obserwujemy trasę kulki.

Czytamy-powtarzamy. W naszych gabinetach niemal wszystkie pomoce służą do wzmacniania, motywowania i nagradzania wysiłków i efektów pracy naszych pacjentów. Każdą grę czy zabawkę potrafimy wykorzystać według konkretnych potrzeb. Polecamy "Kaktusa" - kolorowe kolce pozwalają usprawniać motorykę małą i precyzję.

 

alt

Może być zdjęciem przedstawiającym mapaMoże być zdjęciem przedstawiającym zabawka

Powtarzamy, ćwiczymy, utrwalamy. Czy można w logopedii wykorzystać klocki LEGO - ależ, oczywiście! Pracując z indywidualnym, logopedycznym  zeszytem dziecka, tworzymy mur Obrońców Wiedzy!
Płeć nie ma znaczenia, klocki kochają wszystkie dzieci. Pomoc bardzo logopedyczna!

Budujemy literki - nazywamy, pokazujemy, chowamy-szukamy-układamy. Wykonując tak wiele różnych ćwiczeń: uczymy, ćwiczymy, utrwalamy, rozróżniamy i nazywamy. Usprawniamy motorykę małą w piasku kinetycznym, bądź przy nakładaniu odpowiednich kształtów na formę.

Może być zdjęciem przedstawiającym tekst
Może być zdjęciem przedstawiającym zabawka i tekst

Historyjki i opowiadania. Przy pomocy różnych kart tworzymy opowiadania. Uczymy dostrzegania szczegółów, opisujemy, nadajemy imiona, tworzymy dialogi, dopowiadamy ciąg dalszy.
 Wykorzystujemy książki dostosowane do wieku dziecka, nakładamy odpowiednie przedmioty na ilustracje. Identyfikujemy je, opisujemy wygląd i przeznaczenie. Rozszerzamy słownik dziecka. Odległy i tak bliski świat wokół nas, na wyciągnięcie ręki.


Życzymy wszystkim kreatywnych pomysłów, częstujcie się, modyfikujcie i wykorzystujcie  nasze pomysły, wspomagając terapię logopedyczną waszych dzieci.


Przejdź do strony głównej Wróć do kategorii Pomoce w praktyce
Korzystanie z tej witryny oznacza wyrażenie zgody na wykorzystanie plików cookies. Więcej informacji możesz znaleźć w naszej Polityce Cookies.
Nie pokazuj więcej tego komunikatu